2013. augusztus 31., szombat

Helyesírás közben ne gondolkozz!!

Éles gondolkodásmódbeli eltérés van kollégáim és köztem. Tipikus reál vs bölcsész téma ez. Így persze alapból kétféleképpen oldjuk meg a problémákat. Ők kibuknak azon, hogy én minden logikát mellőzve megoldom csak úgy józan paraszti ésszel, amíg ők analizálják, túlgondolják, transzformálják majd megoldják. Így a minap kaptam egy harmadik osztályos matematika feladatsort, hogy oldjam meg. És közben csak figyeltek. Jelzem az első két feladatot megoldottam minden számolás nélkül. Volt pár ábra, amiben voltak számtani feladatok, az eredményeket növekvő sorrendbe kellett tenni, minden ábra tartalmazott egy betűt és ebből egy szót kellett kirakni. Én ránéztem a betűkre és egyből mondtam: szünidő a megoldás. A számtani eredmények meg nem érdekelnek. Eszembe is jutott, hogy általános iskolában anyum azért kapott rám vonatkozó panaszt a matematika tanártól, hogy Barbara egyszerűen bemondja a végeredményt. Vagyis nem változtam semmit. A másik feladat ismét számolás nélkül volt megoldható, mert a számokat betűvel kellett leírni s egy-egy betű adott volt, így egyszerűen kikövetkeztettem. Tény, hogy nem így kellett megoldani, de a végeredmény adott volt. A többi feladat már azért elgondolkodtató volt. Igazából arra voltak kíváncsiak, hogy neki tudok-e kezdeni van-e logikai képességem. Kijelenthetem, hogy van. Bár ez számomra eddig sem volt titok, csak épp nem használom vagy legalábbis nem tudatosan. Persze ezen felbuzdulva én is letöltöttem egy nyelvtani-irodalmi feladatlapot. Na ezt együtt néztük meg és oldottuk meg. Közben persze kiderült, hogy a helyesírási szabályzat ismét változott kicsiny hazánkban. Már meg sem lepődök a változásokon, hiszen a változások korát éljük nap mint nap. De vajon létezik a világon még egy ország, ahol szinte évről évre változik a helyesírás? És hogy miért is kell változnia? És ha már változik akkor miért is jó a régi és az új is? Pl: „Változtattak egyes számnevek toldalékolásán is. Az elsején korábban számmal csupán 1-jén alakban volt írható, ezentúl elfogadható lesz az 1-én is; az elsej(e)i pedig az eddigi 1-j(e)i mellett 1-(e)i alakban is írható lesz.” Vagy eddig miért is nem így volt: A -gat képzős igék helyesírásán is módosítottak: az eddigi bólingat, kacsingat, tekinget mellett nem minősül hibásnak a bólintgat, kacsintgat, tekintget sem. És ha már egyszer a szótő az hogy bólint akkor miért is jó még mindig a bólin szó? Na és számora is a legérdekesebb hogy „az egyik legérdekesebb változás a -szerű elemek helyesírása lesz. Ezentúl összetételi utótagként kell majd írni: ésszerű helyett észszerű lesz a helyes” Soha nem is értettem hogy miért az ésszerű a helyes. Persze sorolhatnám ől eddig a dühvel volt jó, most pedig a dühhel lesz is jó lesz. És persze értem hogy néma h vagy hogy hasonul stb.. Kérdem én csoda hogy a mai gyerekek nem tudnak írni beszélni? Jelezem a word program sem tudja már kezelni, akkor ez emberi agy hogyan tudná? Lassan eljutunk oda, hogy mindenki írjon ahogy akar, csak írjon már…

Beszéljünk a franciákról: az első nap

Ohh hát oda nem menj, csalódás, koszos, büdös, és nem kedvesek. Még angolul sem beszélnek. Jó, de ott van Mr. Morrison, és hát bakancslistám...